Prowadzisz działalność w ramach której wynajmujesz pokoje turystom i zastanawiasz się jak skutecznie promować swoją ofertę w Internecie? Masz doskonale zlokalizowana i komfortowy obiekt noclegowy, w znanej turystycznej miejscowości, jednak masz problem aby przebić się ze swoimi usługami? W tym krótkim artykule opisze krótko kilka najbardziej popularnych, a zarazem dających najlepsze efekty metod na promocję ofert noclegowych w Internecie. Postaram się również zwrócić uwagę na ich wady oraz zalety.
Własna strona internetowa i jej pozycjonowanie
Na pewno jedną z pierwszych z pierwszych rzeczy jaka przychodzi nam do głowy, kiedy myślimy o reklamie w Internecie jest uruchomienie własnej strony internetowej. Z pewnością jest to bardzo rozsądne rozwiązanie – zawsze namawiam do założenia przynajmniej najprostszej witryny internetowej – niezależnie w jaki sposób będziemy się ostatecznie promować warto posiadać własnej „miejsce w Internecie”, nad którym będziemy mieli pełną kontrolę. Jest to ogromna przewaga i gwarancja że nasze starania nie pójdą na marne – znam osoby których profile w portalach społecznościowych zostały usunięte z jakiegoś błahego powodu lub drobnego naruszenia regulaminu (nawet przypadkowego) – miesiące starań i inwestycji w promocję poszły na marne, ponieważ profile po prostu zniknęły. Gdyby ruch z tych portali do razu kierowany był na stronę internetową starty byłyby znacznie mniejsze. Koszt podstawowej strony typu „wizytówka”, czyli zawierającej opis oferty, prostą galerię zdjęć i dane kontaktowe zaczyna się już od kilkuset złotych i uważam, że jest to kwota którą na pewno warto zainwestować.
Jednak samo stworzenie strony internetowej to za mało, zwłaszcza w bardziej popularnych miejscowościach turystycznych. Musimy w jakiś sposób przyciągnąć na nią potencjalnych Klientów.
Czy zastanawiałeś się kiedyś co sprawia, że po wpisaniu dowolnego hasła w wyszukiwarce internetowej niektóre strony wyświetlają się na samym początku listy wyników, a inne zajmują bardzo odległe miejsca? To za sprawą pozycjonowania – czyli podejmowania czynności na stronie i poza nią, które sprawiają, że dana strona internetowa jest uznawana przez wyszukiwarkę (najczęściej Google) za bardziej wartościową, co z kolei powoduje że ustawia ją na szczycie listy wyników. Pozycjonowanie to proces złożony, którego nauka może zająć miesiące a nawet lata. Koszt pozycjonowania na popularne hasła, gdzie konkurencja jest duża (a w branży turystycznej jest bardzo duża) to wydatek od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. Właśnie dlatego jest to rozwiązanie opłacalne tylko i wyłącznie wtedy kiedy posiadamy większą ilość miejsc noclegowych do wynajęcia – tak jak ma to miejsce w przypadku hoteli, ośrodków wczasowych, pensjonatów czy większych gospodarstw agroturystycznych. Koszty pozycjonowania to właściwie jedyna poważna wada tej metody na promocję.
Katalogi obiektów turystycznych
Na szczęście istnieje sposób na opublikowanie informacji o naszej ofercie na dobrze wypozycjonowanej (pokazującej się wysoko w wynikach wyszukiwania) stronie internetowej, bez konieczności ponoszenia dużych kosztów – jest nim umieszczenie stosownego wpisu w internetowym katalogu obiektów turystycznych, takim jak na przykład serwis Zanocuje.pl – Wyszukiwarka Ofert Noclegowych.
Tego typu katalogi pozwalają na stworzenie na nich pewnego rodzaju „wizytówki” naszego obiektu, zawierającej szczegółowe opisy, cennik, dane kontaktowe, galerię zdjęć oraz wiele innych. Takie strony odwiedzane są przez osoby aktywnie poszukujące noclegu, czyli przez naszych potencjalnych Klientów. Jest to ruch niezwykle wartościowy w który z powinnością warto inwestować.
Koszt publikacji wpisu w katalogu to zazwyczaj kilkaset złotych na cały rok, tak więc już przy pierwszej dłuższej rezerwacji inwestycja zwraca się.
Minusem takiego rozwiązania jest fakt, że nasze ogłoszenie pojawi się w towarzystwie innych, konkurencyjnych ofert, jednak nadal jest to bardzo atrakcyjna i opłacalna forma promocji. Dodatkowym atutem niektórych katalogów jest możliwość umieszczenia odnośnika do naszej strony internetowej – czyli promujemy jednocześnie naszą ofertę, jak i stronę internetową – tak jest w przypadku katalogu Zanocuje.pl – Wyszukiwarka Ofert Noclegowych.
Media społecznościowe
Bardzo dużym powodzeniem wśród właścicieli różnych biznesów cieszą się media społecznościowe. Nic dziwnego – założenie profilu jest darmowe, a jego obsługa stosunkowo łatwa. Problem pojawia się w momencie kiedy zaczynamy walkę o obserwujących i kolejne „lajki”. Dziś prawie każda firma ma swój profil na Facebooku i Instagramie, dlatego trudno się przebić. Wymagana jest pomysłowość, dobra znajomość trendów i mechanizmów rządzących mediami społecznościowymi. Jeśli sami nie mamy czasu zajmować się naszym profilem w należyty sposób konieczne będzie skorzystanie z usług agencji. Koszt usługi polegającej na prowadzeniu profilu w mediach społecznościowych zaczyna się do kilkuset złotych miesięcznie, ale za to agencja właściwie wszystko robi za nas.
Dużym minusem mediów społecznościowych jest fakt, że nasz darmowy profil nigdy nie staje się w pełni naszą własnością. Administracja praktycznie w każdej chwili może usunąć nasze konto, nie podając nawet konkretnego powodu. Znam przypadki kiedy profil usuwany był z naprawdę błahych powodów i nigdy nie udało się go odzyskać. Właśnie dlatego social media proponuję traktować jako dodatkowy sposób promocji. Portale społecznościowe pozwalają osiągać świetne rezultaty, ale nigdy nie powinny być jedyną drogą pozyskiwania Klientów.
Oczywiście istnieją jeszcze inne sposoby, które za pośrednictwem Internetu pozwalają pozyskiwać Klientów na usługi turystyczne, jednak powyżej skupiłem się na tych trzech najbardziej znanych, a jednocześnie chyba najbardziej skutecznych. Mam nadzieję, że choć w minimalnym stopniu pomogłem w wyborze metody która najlepiej spełnia Twoje oczekiwania, a jednocześnie dostosowana jest do Twojego budżetu.