Po latach nieobecności rynek opon zalała fala ofert opon całorocznych. Jakie opony więc wybrać nie kierując się wyłącznie kwestią cenową? Jak przedstawia się bezpieczeństwo w podróży w zależności od posiadanych opon? Nikt z racjonalnie rozumujących ludzi nie przekłada oszczędności nad życie lub zdrowie. Dlatego też wybór optymalnej opony w samochodzie jest jedną z najważniejszych decyzji.
Oferowane opony całoroczne, podobnie jak sezonowe są różnej jakości. Najtańsze, które można już kupić w cenie opon sezonowych nie posiadają certyfikatu pozwalającego na poruszanie się nimi po drogach Skandynawii, Austrii lub Niemiec bez narażenia się na wysoką grzywnę. Za spełniającą ten wymóg trzeba niestety zapłacić o wiele drożej. Testy bezpieczeństwa wykazują, że na mokrej drodze przy temperaturze powietrza 10ºC i prędkości 80 km/h droga hamowania opony całorocznej jest porównywalna z oponą zimową i letnią. Natomiast na zaśnieżonej nawierzchni skuteczność hamowania jest wprawdzie o wiele większa niż opony letniej, nie dorównuje jednak oponie zimowej. Opony takie polecane są głównie kierowcom, którzy rocznie nie pokonują zbyt dużych dystansów.
Opony zimowe, które w niektórych krajach obowiązkowe są już w listopadzie, a zalecane są do stosowania gdy temperatura spada poniżej 7ºC wykonane są z mieszanki gumy, która w niskiej temperaturze zachowuje sprężystość. Dzięki głębszemu bieżnikowi i jego kształtowi świetnie zachowują się na zaśnieżonej drodze. W przypadku jezdni oblodzonej nie spełniają jednak swojej funkcji w porównaniu z innymi oponami.
Opona letnia najlepiej sprawdza się w temperaturze powyżej 10ºC na mokrej drodze. Posiadają niższy bieżnik, jednak jego kształt sprawia, że sprawniej odprowadzają wodę co ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa.
Wybierając jednak opcję opon sezonowych musimy przygotować się na ich przechowywanie po sezonie. W przypadku zmiany całych kół sytuacja jest prosta – wystarczy stojak za kilkadziesiąt złotych, który zapobiegnie stykaniu się przechowywanych opon co może doprowadzić do ich szybszego zużycia. W przypadku samych opon, muszą one być przechowywane w pionie i okresowo przekładane aby uniknąć deformacji.
Nie trzeba nikogo przekonywać, że uszkodzenia opony mogą także powstać w wyniku ich zdejmowania z felg. Przechowywane opony nie mogą być przechowywane na słońcu, deszczu i w pobliżu źródeł ciepła oraz nie mogą być narażone na działanie środków chemicznych.
Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo i koszty związane z wymianą opon, najlepszym rozwiązaniem wydaje się zakup wysokiej jakości certyfikowanych opon całorocznych niż słabej jakości opon sezonowych.