Saunowanie – podstawowe informacje

Pierwsze sauny odkryto już w trakcie wykopalisk z epoki kamienia. Popularna była wśród Azteków i starożytnych Indian. W Europie pojawiła się około 2000 lat temu w Skandynawii. Już wtedy zauważono, że przebywanie w pomieszczeniu o wysokiej temperaturze, poza relaksem przynosi efekty zdrowotne. W Polsce saunowanie, czyli korzystanie z dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą korzystanie z sauny staje się coraz bardziej popularne. Dzieje się tak z uwagi na coraz szerszy dostęp do obiektów wyposażonych w sauny, począwszy od małych siłowni, hoteli a skończywszy na wielkopowierzchniowych obiektach basenowych, wyposażonych w całe systemy saun. Część osób, które jeszcze nie korzystały z sauny obawia się jednak o swoje zdrowie. Warto więc zapoznać się z rodzajem saun oraz ewentualnymi przeciwwskazaniami do korzystania z nich.

Sauna sucha, zwana fińską jest sauną, w której temperatura powietrza jest najwyższa – waha się od 70 do 110 stopni Celsjusza przy jednocześnie niskiej wilgotności na poziomie 5 do 15%. Zalecana jest głównie osobom chorującym na drogi oddechowe, stany reumatyczne, osób z problemami skórnymi, zwłaszcza z trądzikiem oraz posiada udowodnione działanie oczyszczające z toksyn oraz poprawiające odporność. Z sauny fińskiej mogą korzystać osoby z uregulowanym nadciśnieniem tętniczym I i II stopnia a nawet osoby po 6 miesiącach od zawalu mięśnia sercowego. Sean w saunie suchej powinien wynosić maksymalnie 15 minut, raz lub dwa razy w tygodniu.

Sauna mokra jest podobna do fińskiej. Różnica polega na tym, że wilgotność wynosi od 20 do 40 % a maksymalna temperatura waha się od 50 do nawet 90 stopni. Efekt ten uzyskuje się poprzez polewanie kamieni wodą lub olejkami eterycznymi. Wykorzystywane są także w tym celu specjalne generatory pary. Z tego rodzaju sauny korzystać powinny przede wszystkim osoby z problemami skórnymi – skórą tłustą z łojotokiem i nadmiernym produkowaniem sebum. Sauna mokra wspaniale usuwa toksyny zgromadzone w organizmie. Czas pobytu i częstość korzystania z niej jest większa niż w przypadku sauny suchej. Odmianą sauny mokrej jest popularna na wschodzie „ruska bania”.

Sauna parowa zwana także łaźnią rzymską jest obiektem, w którym wilgotność powietrza dochodzi do 100% a temperatura waha się od 45 do 55 stopni. Ten rodzaj sauny sprzyja osobom chorującym na drogi oddechowe, zatoki. Powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych usuwając z organizmu toksyny i działając odprężająco.

Sauna infrared wykorzystująca promienniki podczerwone. Temperatura w takiej saunie nie przekracza 55 stopni a wilgotność 15%. W takiej saunie nagrzewa się jedynie ciało, nie wnętrze sauny. Korzystanie z sauny IR powoduje regulację ciśnienia i pracy serca, przyśpiesza przemianę materii a także działa przeciwbólowo. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby z tego rodzaju sauny korzystać codziennie w seansach nawet 30 minutowych.

Jedynymi przeciwwskazaniami do korzystania z saun są ostre schorzenia krążenia, zaawansowana miażdżyca oraz ostre stany innych chorób przewlekłych. Z sauny nie powinny także korzystać bardzo małe dzieci z nieuregulowaną jeszcze termoregulacją.

Źródło grafik: pixabay.com